crosscollumn

Wednesday, October 28, 2015

Gear Up Everyone. Choose Your Weapon (part 1)

 Peralatan asas untuk hobi tok semesti nya rod dan reel. mun sik mampu pakey lah koyan...kikikiki. Zaman bapak aku pun makey benda tok. tapi bahasa up dikit, handline, baruk standard dikit bunyi nya. Tapi sikpa, nama hobi tok sik maksa sapa-sapa untuk beli barang mahal-mahal, ekot kemampuan, Paling bagus, ekot spec dan bajet. Beli mahal-mahal pun mun sik pandey makey atau fully utilize, sikda makna nya.

 Entry kali tok ada peralatan asas jak. mana dah tahap otai-otai, legend. abaikan entry tok. Jadi ruang tok berik panduan dan rujukan untuk pemilihan rod dan reel. Sik semua rod ya sesuai untuk teknik yang kita nak ekot. Mun suka bottom, pakeylah spec rod bottom. mun suka casting, belilah rod spec casting. Mun suka jigging, beli lah rod jigging. jangan men encang jak, boleh memang boleh tapi sik fully utilize dalam part presentation. Kadang-kadang aku pun salahguna rod. tapi jangan lebih-lebih. sipik-sipik pun kira boleh lah. jangan jadi chopstik kemudian hari. nak nyesal pun sikda guna. salah dikpun.

Pemilihan rod

 Untuk teknik Casting a.k.a mengilat,  nya ada 2 macam. Dalam 2 macam ada 4 macam, Dalam 4 macam ada bermacam-macam. ha ha ha pening dah..baruk asas jak pek...sikpa slow - slow. Macam aku dolok neda orang nak ngajar, Harap belajar dirikpun jak. Semuanya base trial and error. Dah kira untung ramey dah ngekot. jadi masing masing boleh mintak ajar dari siapa-siapa. Ok kembali kepada topik.

 Ok, apa yang 2 macam. Dalam 2 macam ada 4 macam, Dalam 4 macam ada bermacam-macam. Kategori 2 macam yang pertama ialah rod untuk baitcast dan rod untuk spinning. Apa bezanya?

Expert Graphite Carbon Cube
 Senang cerita, paling senang nak cam rod apa jenis, rod ada gagangnya bertanduk. Ya untuk baitcast reel. mana yang sikda tanduk ya untuk spinning reel. Perbezaan kedua ialah susunan ring/guide. Mun ring/guide pertama nya kecik dan kontot jak. Ya nang kompom untuk baitcast reel. Tapi mun main rembat jak, malapetaka akan berlaku. contoh setup rod baitcast, makey spinning reel, sik pasal-pasal pandey ada birdnest. dah kira rare dalam dunia mun makey spinning reel benda tok berlaku.

Dalam 2 macam ada 4 macam. pemilihan kedua ialah berdasarkan lbs. 
  1. Ultralight (2-8lbs) - lebih sesuai lure kecik dan ringan.
  2. Light (8-12lbs) - saiz lure 4cm - 9cm
  3. Medium (8-16lbs) - sesuai untuk lure 7cm -12cm 
  4. Heavy (10-20lbs) - saiz lure 4cm-12cm, sesuai untuk spesis yang suka kembali ke tempat persembunyian, kawasan berumput.


Jadi yang mana lebih sesuai, tepuk dada tanya minat. Dan part paling last ialah, Jenama, macam macam jenama ada. dari tahap cikai, sampey ribu ribu. Jenama bukan faktor percentage untuk mendapatkan spesis ikan tapi yang penting :- 
  • Kualiti (ringan, presentation)
  • Ketahanan.
  • Panjang Rod.
  • Bajet.
 Sebelum membeli, tanya dirikpun, siney nak ngael? saltwater@freshwater?spesis sasaran?bajet? member pun senang nak nolong pilih, jangan kata kawan, tokey kedey pun senang nak introduce barang. Untuk beginner, aku cadangkan untuk guna light rod dan medium rod. Sebab utamanya adalah untuk amik feel untuk praktis tangan dan develop skill. Kadang kadang nama strike tok susah mok dijangka bila ngelabah terkejut dan panik, Mudah mok molah benda yang diluar jangka sampey patah rod. Jadi untuk minimakan terjadinya kejadian chopstik. Bila dah skill dah steady, baruklah pilih rod yang lebih ringan lbs...

Sekiranya ada soalan atau penambahan drop your comment below.

No comments:

Post a Comment