crosscollumn

Monday, January 4, 2016

Sekadar Idea Untuk Penambahbaikan Sistem Elektronik

 Setiap bot dan kayak mesti ada gajet. Bila dah ada gajet semestnya perlu bateri 12v. Tapi brapa lamak jak tahan baterinya dan brapa banyak bateri 12v nak dibekal. Tapi mun mana yang pakey bot, proper wiring boleh cover untuk cas bateri masa enjin running, mun nya sik running enjin? Mana yang makey kayak, brapa banyak bateri nak dibekal? ya pun tahan brapa lamakBila makey bateri besar, kapasiti power memang besar, tapi berat. bila makey bateri saiz kecik, kapasiti power nya pun kecik. tapi ringan. Besar salah kecik pun salah. last last kayak berat macam kapal kargo. Setelah servey-servey dalam http://www.lazada.com.my boleh dikatakan 100% barang yang dicarik berdasarkan spec senang dicarik dengan harga yang berpatutan. Pokok pangkal nya mun rajin nak polah memang menjadi projek tok.

Jadi apa yang diperlukan adalah solar panel, charger controller dan bateri motosikal/kereta. Mun makey bot pakeylah bateri kereta, mun kayak pakey bateri motosikal.

Solar panel yang disarankan ialah untuk ngecas bateri motosikal adalah 12v 5w , tapi aku jumpa 12v 10w dan saiz nya panel ada dalam 34.5cm X 23 cm X 1.8cm




Barang seterusnya adalah charger controller. function benda tok control karan supaya bateri sik over cas dan sik merosakkan bateri dan peralatan elektronik. feature lain adalah usb port boleh untuk kegunaan lain-lain. nak cas handphone camera, pump oksigen, pump aik. rembat jak, karan sik pandey habis. Silap hari memang pasang kipas USB. Bateri weak nya akan cas, karan akan direct dari solar. Turun tanpa cas bateri pun sik cuak dah kali.


Dan barang terakhir adalah bateri kereta/motosikal. Sambung ke semua nya dan sekarang dah karan tahap infinity. Nak letak dalam kayak pun boleh, nak letak dalam bot pun boleh. Risiko untuk teknikal error pada barang elektronik kurang. Kos untuk beli agak murah dan boleh dimiliki. 



No comments:

Post a Comment