crosscollumn

Sunday, January 31, 2016

Safety Tips : Berhadapan Dengan BOYAKKKKK

Salam semua...Lamak-lamak tok banyak jak kisah boyak. Tapi sebenarnya kisah boyak tok sebenarnya dah lamak dah, minak zaman dolok orang level nelayan tok sik gago. Bila di media sosial, ada yang nyalah boyak, ada yang back up boyak. So bila dipikir pikir, salah boyak kah salah manusia? Mun aku berik jawapan memang ada pihak akan sik berpuas hati. Jawapan aku manusia yang bersalah. Sebab satunya sikda kawalan dalam penangkapan ikan sehingga binatang lain pun tanggung sama akibat sikap manusia. Bandingkan saiz ikan di sungai pada tahun 80-an, 90-an dan kinek tok. Ya satu hal. Part kedua ialah pembinaan perumahan, jambatan etc pendek kata segala pembangunan. Pembangunan dipolah tapi alam sekitar sik di selia kawal. Kebanyakannya dah menceroboh habitat boyak. Part sesat ya memang lain cerita, Jadi biarlah pihak berkenaan yang amik tindakan. So apa salah kita? Rujuk Kitab Al-Quran.

Surah Al Baqarah : 30

Artinya: ' Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat : "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata:" Mengapa Engkau hendak menjadikan (Khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbuh dengan memuji Engkau dan mensuci Engkau?' Tuhan Berfirman:"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."." (QS Al Baqarah :30)


a. Kandungan ayat

Allah SWT menciptakan manusia di muka bumi agar manusia dapat menjadi kalifah di muka bumi tersebut. Yang dimaksud dengan khalifah ialah bahwa manusia diciptakan untuk menjadi penguasa yang mengatur apa-apa yang ada di bumi, seperti tumbuhannya, hewannya, hutannya, airnya, sungainya, gunungnya, lautnya, perikanannya dan seyogyanya manusia harus mampu memanfaatkan segala apa yang ada di bumi untuk kemaslahatannya. Jika manusia telah mampu menjalankan itu semuanya maka sunatullah yang menjadikan manusia sebagai khalifah di bumi benar-benar dijalankan dengan baik oleh manusia tersebut, terutama manusia yang beriman kepada Allah SWT dan Rasulullah SWT

Jadi dah nampak apa kesalahan kita sendiri. Kita sebagai umat islam kita membaca/mengaji Al- Quran, Tapi kita sik mengkaji dan mengamal.

Tapi sidak Yahudi/Israel, sidak memang mengkaji/membaca, tapi cuma sik beriman kepada Nya. Sebab yalah management alam sekitar sidak tip top.

Ok, Ketepikan perbalahan sesama kita dengan boyak. Berbukut giney pun masih juak boyak ke hulu ke hilir. Jadi sikda maknanya. Bagi aku perkara yang penting ialah ilmu dan safety. Yalah keutamaan aku bila polah trip. Jadi akan share sedikit sebanyak apa yang aku tahu. Perkara yang paling utama, jangan buatkan diri anda sebagai 'food potential' di mata nya dengan keadaan duduk, mencangkung, menyelam separuh badan atau nampak palak jak. Part tok memang 100% kenak makan. Klik link untuk berita penuh

Berendam separuh badan



Distance - untuk landbase jarak yang selamat ialah dalam 6-9 kaki dari gigi air. Sekiranya berbentuk tebing ketinggian hendaklah sekurang-kurangnya 3 kaki tinggi dan jarak dari tebing lebih 3-4 kaki

Jenis permukaan - Pilih kawasan yang landai, dan bukannya curam, At least mana mana pergerakan air yang mencurigakan boleh dikesan awal.

Aktiviti boyak
Santai terngagak -  sikda nya gago ngan kitak orang...
Mun nya tengah berenang ya, jangan panik. member melimpas ajak.
Mun terapung macam - tengah merati sekeliling, jadi sik perlu bimbang, tapi bila nya dah menyelam kenak jaga. apa yang dipolah kitak orang hendaklah dihentikan serta merta, dan pegi tempat yang selamat. untuk boat base, sila pindah dengan penuh hati hati. elakkan daripada terlanggar. Sebab mode tok adalah 50/50. Amik masa dalam 10-15 minit, sebab boyak sikdapat nyelam pada masa yang lamak, Tunggu nya sampey timbul. Baruk teruskan aktiviti seperti biasa.

Dress code - elakkan makey baju merah. nya bukan manas macam kerbo, tapi nya lebih attracted kepada warna ya. Paling bagus pakey camo, kadang-kadang nya sik perasan ngan kitak orang.

Sentiasa alert - mun nangga gerak geri nelayan termasuk caster, mesti nya toleh kirik kanan depan semasa mengarau. Selain daripada menikmati keindahan alam tok lah sebabnya.....so practise selalu, mun dah biasa, pada jarak yang selamat dah boleh kesan kehadiran boyak.



Reason kenak kitak orang jangan mencangkung, duduk dan etc. Macam tok lah rupa kitak orang di mata nya.



Jadi manfaatkan ilmu yang ada dalam entri tok. In Sha Allah....

p.s : seganas-ganas boyak takut juak ngan memerang...



No comments:

Post a Comment